Sjösättning och upptagning av din båt

Av Andreas Rönnberg

Båtlivet är underbart. Salta stänk, motorns brummande eller härliga dopp vid en avskild vik. Många härliga stunder finns att få tillsammans med din båt, men det finns några oundvikliga moment som ofta skapar ett visst huvudbry. För hur man än vill ha eviga somrar och härliga dagar på vattnet, så ska ju båten i och ur det där vattnet så småningom. Här får du ett antal bra tips inför sjösättning och upptagning av båten.

Detta kan du göra på land

När båten står tryggt på land, då har du tid att tänka efter före. Det kan var mycket som ska gås igenom för att vara säker på att du får en bra start på säsongen. Säkerheten kommer först – kolla så att brandsläckare, nödsignaler och liknande finns på plats och inte är skadat eller för gammalt. Du kan ladda batterier, stänga skrovgenomföringar och glöm då inte att montera tillbaka dyvikan! Ta gärna en ”dyvika-fika” – en trevlig tradition som hjälper dig att komma ihåg det.Har du utrustning som går på gasol? Kolla alla slangar, sök efter läckage och byt vid tecken på slitage eller sprickor. Testa länspumpen och se till att nivåbrytaren fungerar som den ska. Om du tänkte att ”just det ja, det kanske inte vore fel att serva motorn” i höstas så görs det gärna nu.

Har du motorbåt? Här är några extra tips:

  • Ha färskt bränsle i tanken och ett bränslefilter som inte är allt för gammalt
  • Kolla kabelgenomföringen i motorbrunnen en extra gång
  • Dubbelkolla så att motorn sitter fast som den ska, med korrekt åtdragna bultar och motorlås
  • Kontrollera motorns kylning så att det är rätt tryck från kylvattnet. Byt impeller i vattenpumpen om du är osäker, det är en väldigt billig försäkring för att motorn inte skall ta skada vid överhettning

Dessa tips är för dig med segelbåt:

  • Kontrollera riggens alla delar så att allt ser bra ut
  • Se till att riggbultar och vantskruvar inte riskerar att lossna
  • Märk ut med dekaler var båten kan lyftas på ett säkert sätt som inte riskerar att skada någon utrustning
  • Lyft båten lugnt och försiktigt, ta hellre några minuter extra än att stressa

“Backa inte ned alldeles för långt, max till mitten av trailerns hjul.”

Tillfället gör tjuven

Ett tråkigt tips att behöva ha med, men ett vanligt råd är att montera motor och drev så nära inpå sjösättning som du kan. Det minimerar risken att du blir av med dyrbar utrustning till någon klåfingrig tjuv som kan vara framme. Låt inget stöldbegärligt ligga framme i onödan, och märk upp all elektronik och liknande med DNA-märkning. Ha gärna båten i en bevakad hamn, och tänk på att minimera risker att råka ut för stöld av någon utrustning.

Vid sjösättningen

Är det sjösättning via kran på gång? Se då för allt i världen till att du är väl förberedd och har kontrollerat allt innan det är dags. Ibland kan kön vara lång, och du vill inte vara den som skapar dålig stämning genom att ha glömt bort hälften av allt som är nödvändigt. Det kan vara en god idé att säkra linorna i för och akter med en horisontell lina. Då minimerar du risken att båten glider ur och åker i marken.

Är det istället trailertransport som gäller, se då till att säkra allt på rätt vis och dubbel- eller trippelkolla gärna. Det är inte fel att stanna och kolla säkringen efter ett tag, och kanske efterdra spännbanden. Bilen du använder för att sjösätta kan med fördel vara fyrhjulsdriven, särskilt om det är en tyngre båt. Ett för högt kultryck på draget kan få framhjulen att slira och tappa fästet, vilket kan få väldigt tråkiga konsekvenser.

Här kommer några tips att tänka på när du sjösätter med trailer:

  • El och vatten är ingen bra kombination. Ta av ljusrampen till trailern – men glöm inte kvar den vid sjösättningsrampen!
  • Undvik dyra reparationer genom att fälla upp motorn eller drevet innan du backar ned
  • Backa inte ned alldeles för långt, max till mitten av trailerns hjul
  • Försiktigt med vinschen, om den inte bromsar vid belastning kan veven komma farande i ett farligt tempo

Underbart är kort, dags att ta upp båten igen

Veckorna och månaderna med båt bara rusar förbi, och till slut är vi där. Vid det bittra slutet på säsongen, förhoppningsvis med många trevliga minnen att leva på under vintersäsongen på torra land. Även när det är dags att få upp skorven från vattnet finns det en del grejer som är bra att komma ihåg, och dåliga att missa. Här kommer några tips för det:

  • Mögelsäkra genom att plocka bort alla textilier, filtar, dynor och liknande
  • Städa och gör rent alla utrymmen grundligt
  • Töm, töm, töm. Kylen skall tömmas, septitanken (på rätt sätt – inte i havet!) och vattentanken skall tömmas
  • Kanske är det rätt läge att göra en service på motorn, eller åtminstone byta olja så att det är fixat inför våren
  • All vikt på trailern ska vila på kölen, där är båten som starkast. Stöttorna är bara till för att undvika vingel
  • När trailern ställs undan för vintern – lägg inte i bromsen. Då undviker du rostskador som blir obehagliga överraskningar till våren
  • Precis som till sjösättning, dubbelkolla spännband och efterdra gärna efter en liten bits körning
  • Ta upp båten i god tid innan frosten och isen dyker upp, så slipper du paniken i sista sekund

Väl uppe på land…

Sommarsäsongen är över och båten är upplyft på land, nu då? Ja, ännu är arbetet inte helt klart. Om båten förvaras på trailer så måste trailern vara ordentligt låst med ett godkänt lås, och gärna vila på pallbockar vilket försvarar för eventuella tjuvar. Utombordsmotorn plockar du bort och låser in, och se till att allt är fast och stabilt för att kunna tåla både höststormar och tunga snöfall under vintermånaderna.