570 cm
213 cm
675 kg
7
60-115 hk
208 kg
40 kn
CE/C
17,5°
510 mm
500 cm
396 cm
✓
✓
EN-AW 5754/5083
✓
HST
Polyurethane
GRP
Glas/Akryl
115 l
4 mm
4 mm
2 mm
2 mm
1,5 mm
Silver Hawk var den första båtmodellen som Silver lanserade år 1991 då fabriken grundades, och under årens lopp har den varit en av modellprogrammets storsäljare. Av alla Silver-båtar sålda från år 1991 till dags dato har ungefär hälften varit olika versioner av Hawk. Silver Hawk har naturligtvis genomgått en del uppdateringar under årens lopp gällande skrov, färgsättning och pulpetlösningar, men nu förnyas Silver Hawk totalt, från skrovet och uppåt. För designen står Silvers produktutvecklingsavdelning tillsammans med finska designbyrån Navia Design.
Formgivningen av skrovet har till stor del influerats av Silver Y-modellprogrammets största och minsta modeller, Eagle BR och Fox BR/Avant, som lanserades år 2016 och 2018. Till utseendet är skrovets linjer moderna och sportiga, och det går mjukt i sjön samtidigt som det klyver vågorna väl. Skrovets uppbyggnad följer Silvers välkända AluFibre™-konstruktion, där skrovets vridstyvhet ges av de förstärkande svetsade korslagda profilerna (spanten) i aluminiumskrovet. Skrovsidorna är helt slutna skumfyllda pontoner av sandwichkonstruktion som ger båten flytkraft men även en tyst gång och pontonerna är fyllda med ett polyuretanskum som inte tar åt sig vatten, Glasfiberinteriören står för estetik och praktiska egenskaper. Interiören består av en enda hel enhet utan skavar vilket gör den enkel att hålla ren men även att skrovljud dämpas effektivt. Tack vare denna unika konstruktion är nya Hawk, liksom resten av Silver Y-modellerna, i praktiken helt osänkbar. Båten är ytterst sjöduglig, lätthanterlig och smidig, och likt resten av Silver-båtarna är dess köregenskaper utomordentligt goda.
Utseendemässigt har Hawk genomgått stora synliga förändringar. Förutom skrovets profil är vindrutornas design den förändring som syns mest, eftersom hela vindrutans konstruktion har förändrats totalt jämfört med föregångaren. Vindruteprofilen är snarlik nya Fox BR, dvs. den har inga vindruteramar. Den nya vindrutan ger bra skydd och styr effektivt bort vind och vattenstänk från sittbrunnen. Mellan de två rymliga styrpulpeterna sitter det som standard en tvådelad dörr som förbättrar vindskyddet ytterligare. I pulpeterna finns det gott om förvaringsutrymme för småsaker. På instrumentpanelen fabriksmonteras en 9” Raymarine Axiom plotter som standard.
Även akterbänkens konstruktion följer samma designspråk som i Fox-modellerna. Hela akterbänken, inklusive arm- och ryggstöd, kan öppnas och inuti finns ett stort tredelat förvaringsutrymme för packning och utrustning. Under akterbänken förvaras även akterkapellet (tillbehör) då det inte används. Både föraren och samtliga passagerare har gott om benutrymme. På sidorna om motorbrunnen finns två förvaringsboxar för tampar och ankare. Vid mittgången i den främre sittbrunnen är det extra sittplatser och under dem finns det stora förvaringsutrymmen. Tamparna till fören förvaras enkelt i det från sidan öppna stuvutrymmet där luften kan cirkulera och torka blöta tampar. För trygghetskänslan vid i- och urstigning svarar de stadiga grabbräckena.
Nya Hawk BR, som primärt säljs i paket med en 100-hästkrafters utombordare, har en 115 liters integrerad bränsletank.
Hawk BR:s största konkurrensfördelar är dess sportiga utseende och moderna skrovform kombinerat med den trygga, osänkbara skrovkonstruktionen och de goda köregenskaperna. Båten har även gott om förvaringsutrymmen, så all packning och utrustning kan enkelt stuvas undan. I jämförelse med konkurrerande båtar i samma storleksklass är båtens standardutrustning omfattande och i priset ingår bl.a. en 9” Raymarine Axiom plotter med CPT-S-givare, en tvådelad dörr mellan styrpulpeterna, kapellgarage, komfortstolar samt knapar i rostfritt stål. I tillbehörslistan finns bl.a. en Abloy-låssats, musikspelare, solbädd till fören, targabåge, trimplan samt vattenskidstång och kapell. Nya Hawk BR är mycket lämpad för familjeutflykter och rena nöjesturer tills havs och till sjöss, men den passar även utmärkt som förbindelsebåt till sommarstugan och givetvis för sportfiske.